Wat is Thaise yoga massage?

 

Thaise yoga massage, Nuad Bo-rarn, bestaat al meer dan 2500 jaar en is een prachtige combinatie van zachte, langzame maar wél stevige acupressuur op energie lijnen en punten die Sen lijnen worden genoemd (vergelijkbaar met Chinese meridianen), en een grote variatie van stretchende bewegingen. Dr Shivago Komarpaj stond volgens de overleveringen aan de basis van deze helende, ontspannende massagevorm. Thaise massage is ontstaan uit een combinatie van Indiase en Chinese drukpuntmassages, rekening houdend met de energiebanen (Sen/meridianen/nadi's) en heeft overlappen met bijvoorbeeld (Chinese) Shiatsu therapie en massages en vele andere vormen.

Bij de yogamassage wordt het lichaam van de cliënt op een zachte manier in yogahoudingen gelegd en geduwd, om tot een diepe en helende ontspanning te komen met als doel je weer   optimaal los, beweeglijk en in balans te voelen na een behandeling. Thaise yoga massage       wordt ook wel "yoga voor luie mensen" genoemd om die reden en is tegenwoordig een           verplichte afdeling in elk Thais ziekenhuis om westerse en alternatieve therapieën complementair te laten werken. Het is heerlijk ontspannen en je overgeven! Thaise massage gebeurt met loszittende, flexibele katoenen kleding aan, bijvoorbeeld een legging/joggingbroek met een shirtje.

 

Thaise yoga massage is preventief toepasbaar, wat past bij Oosterse geneeskunde die gericht is op klachten voorkomen, maar ook zeer geschikt om therapeutisch in te zetten, zoals bij nek- en schouderpijn, rugpijn, pijn in de armen, benen of knieën. Je hoeft niet specifiek lenig voor Thaise massage te zijn, of aan yoga te doen, deze massage is geschikt voor iedereen, van 10 tot 100 en wordt aangepast op je persoonlijke mogelijkheden en voorkeuren. In overleg met de masseur wordt bepaald welke druk je prettig vindt, net als bij een "normale" olie- of ontspanningsmassage. Deze vorm van Thaise massage wordt voornamelijk in Noord Thailand gegeven en onderwezen. Yogamassage is religie-neutraal en heet zo vanwege de stretchende houdingen die zorgen voor een diepe ontspanning van voornamelijk de rug- en beenspieren.